گاز نیتروژن
گاز نیتروژن
نویسنده : manger تاریخ : سه شنبه 13 خرداد 1399

منبع : گاز نیتروژن

گاز نیتروژن

روش COLD BOX : در این روش هوا به مایع تبدیل شده و از طریق اختلاف در نقطه شبنم اجزاء تشکیل دهنده ، جداسازی صورت می گیرد.

روش VPSA : این روش مشابه روش PSA می باشد ولی چون فشار ورودی هوا خیلی کم است و خروجی دارای فشار پایین می باشد، استفاده از این روش با وجود راندمان بالا برای تولید گاز نیتروژن زیاد رایج نیست.
استفاده از گاز یتروژن بعنوان ماده خنک کننده برای انجماد مواد غذائی و حمل و نقل آن
واژه نیتروژن از کلمه یونانی nitron به معنی جوش شیرین محلی گرفته شده است که در قرن هفدهم توسط شیمیدان انگلیسی بنام دانیل رادرفورد کشف شد.
کپسول های یکپارچه ( بدون درز ) : این کپسولها از یک قطعه ورق یک تکه تهیه شده و هیج گونه جوش و برشی در بدنه آن ها مشاهده نمی شود.

بررسی سال ساخت کپسول یا کپسول گاز و یا آخرین تست هیدرواستاتیک حک شده بر روی گلوئی کپسول : در صورتی که بیش از 5 سال از تاریخ تولید کپسول و یا آخرین آزمون هیدرواستاتیک کپسول گذشته باشد می بایست مجددا مورد آزمون هیدرواستاتیک قرار گیرد بدین صورت که طی این آزمون فشاری بیش از 5/1 برابر فشار کاری کپسول به آن وارد می شود و در صورتی که کپسول موفق از این آزمون خارج شود و دچار ترکیدگی و انفجار نشود تاریخ تست بر گلویی کپسول حک شده و کپسول برای 5 سال آینده وارد چرخه شارژ مجدد می شود.

تیم فنی شرکت فاران صنعت جهت انجام معاوضه و یا شارژ در کپسول خریدار یک سری خدمات و بررسی هائی بر اساس استاندارد ISIRI6792 به شرح ذیل بر روی کپسولها انجام می دهد .
از این کپسولها معمولا برای ترکیباتی که درحالت طبیعی گاز می باشند و فشار بالایی دارند ( هیدروژن، اکسیژن، آرگون، هلیوم، نیتروژن، متان، کربن مونو اکسید و .....) استفاده می شود.
گاز نیتروژن از گروه غیرفلزات بوده و دارای بار الکترون منفی ۳.۰ می‌باشد. گاز نیتروژن پنج الکترون در پوسته خود داشته و در نتیجه در اکثر ترکیبات سه‌ظرفیتی است.
استفاده از گاز نیتروژن در ساخت فلزات ضد زنگ
استفاده از گاز نیتروژن در تولید اسید نیتریک

نحوه ی استفاده از رگولاتور گاز ( مانومتر گاز ) : رگولاتورها بنا به نحوه ی استفاده به رگولاتور های خطی یعنی رگولاتور هایی که در مسیرهای لاین کشی و خط کشی شده استفاده می شوند و رگولاتور های سر سیلندری یعنی رگولاتور هایی که مستقیم بر سر سیلندرها تعبیه می شوند تقسیم می گردند

نحوه ی استفاده از رگولاتور گاز ( مانومتر گاز ) : رگولاتورها بنا به نحوه ی استفاده به رگولاتور های خطی یعنی رگولاتور هایی که در مسیرهای لاین کشی و خط کشی شده استفاده می شوند و رگولاتور های سر سیلندری یعنی رگولاتور هایی که مستقیم بر سر سیلندرها تعبیه می شوند تقسیم می گردند
برای ذخیره سازی و نگهداری گازها بایستی آنها را تحت فشار در سیلندرها و یا مخازنی که تحمل فشاری بالایی دارند نگهداری می شود به خاطر اینکه استفاده از آنها بصورت مستقیم از مخازن یا سیلندرهای گاز بدلیل فشار بالا امکان پذیر نیست و باید از رگولاتورهای کاهنده فشار استفاده نمود.
گاز نیتروژن به دلیل بی اثر بودن و در دسترس بودن معمولا به عنوان گاز بالانس اکثر مخلوط های گازی مورد استفاده قرار می گیرد.
آمین ها ترکیبات جانشین آمونیاک می باشند .

استفاده از گاز آرگون در ساخت پنجره های دو جداره

استفاده از گاز آرگون در ساخت جواهرات و طلاسازی
گاز پی 10 ( گاز P10 ) از ترکیب 10% گاز متان و 90% گاز آرگون تشکیل شده است که در دستگاه های X-Ray در صنعت سیمان سازی بسیار پرکاربرد بوده و مورد استفاده قرار می گیرد.
تقریبا" نزدیک به یک درصد اتمسفر زمین از گاز آرگون تشکیل شده است .
منبع : گاز نیتروژن

استفاده از گاز نیتروژن در تولید کود و مواد تقویتی
مشتریانی که حجم بالائی از گاز نیتروژن را مصرف دارند در قالب تانک اقدام به خرید می کنند.

گاز R410a با برند های اروپائی ،آمریکائی،هندی و چینی در بازار موجود است .

گاز R410a با برند های اروپائی ،آمریکائی،هندی و چینی در بازار موجود است .
گاز R410a از 50% گاز R125 ( پنتا فلوئورو اتان ) و 50% گاز R32 ( دی فلوئورو متان ) تشکیل شده است .
گاز R410a در سیلندرهای یکبارمصرف 11.3 کیلوگرم و به رنگ یاسی به مشتریان عرضه می شود.
گاز نیتروژن یا ازت کوچکترین عضو از گروه پانزدهم جدول تناوبی است که نماد آن N و عدد اتمی آن ۷ است. گاز نیتروژن معمولاً به صورت یک گاز غیر فلزی، دو اتمی، بی اثر، بی رنگ، بی مزه و بی بو است که ۷۸% جو زمین را در بر گرفته و عنصر اصلی در بافتهای زنده است.
شیر سیلندرهای نیتروژن معمولا DIN6 و یا BS3 است.
شرکت فاران صنعت در ساخت پالت ها بسته به ابعاد پالت از پروفیل 70،60 و گاها ناودانی استفاده می کند.
گاز هیدروژن یک گاز آتش زا است و سیلندرهای این گاز دارای شیر چپگرد می باشد در حالیکه گاز نیتروژن به دلیل بی اثر بودن دارای شیر راستگرد است .

شایان ذکر است؛ برخی از گاز های کم فشار مثل پروپان ، کربن دی اکسید و گوگرد دی اکسید معمولا در سیلندر های یکپارچه شارژ شده و به فروش می رسند.

در صورتی که سیلندر خریدار نیاز به خدمات داشته باشد و یا خیلی قدیمی باشد ما به التفاوت قیمت سیلندر و هزینه خدمات آن محاسبه و در صورت حساب فی مابین لحاظ می گردد.
سیلندر های درز دار ( چند پارچه ) حداقل از دو تیکه فلز جدا از هم تشکیل شده است که به کمک جوش به هم وصل شده اند.
کاربر جهت استفاده از انواع گاز های موجود در مخازن و سیلندر های تحت فشار فارغ از نوع گاز و فشار آن ( فشار بالا یا فشار پائین بودن گاز ) ملزم به نصب رگولاتور در مسیر مصرف می باشد ( البته بسته به نحوه ی مصرف، رگولاتور می تواند بر سر سیلندر و یا در مسیر انتقال گاز نصب شود).
گاز هلیوم یک گاز صد در صد وارداتی است و امکان تولید این گاز در ایران مقدور نمی باشد لذا مشتریان گرامی در صورت داشتن سیلندر می بایست سیلندر خالی را به شرکت فاران صنعت بدهند و سیلندر پر تحویل بگیرند که این عمل در اصطلاح معاوضه سیلندری می باشد.
در اصل رگولاتور و مانومتر معادل هم می باشند و هر دو به یک معناست و دستگاهی است جهت اندازه گیری ، کنترل و تنظیم فشار انواع گازهای ذخیره شده در مخازن و سیلندرهای تحت فشار.

هرجا سخن از گاز های آزمایشگاهی ، خالص ، استاندارد ، صنعتی ، سرد کننده و تجهیزات گازی باشد نام فاران صنعت می درخشد.

گاز هیدروژن یک گاز آتش زا است و سیلندرهای این گاز دارای شیر چپگرد می باشد در حالیکه گاز نیتروژن به دلیل بی اثر بودن دارای شیر راستگرد است .
یک دیگر از ترکیبات گاز نیتروژن ، آنیونهای نیتروژن ، آزیدین ها (N3-) هستند که خطی بوده و نسبت به گاز دی اکسید کربن ایزوالکتریک می باشند.
هم چنین نیترات و نیتریت تولید شده از گاز نیتروژن یکی از عوامل ایجاد کننده سرطان است.
گاز نیتروژن عنصر اصلی اسیدهای آمینه و اسیدهای هسته ای است لذا ماده ای حیاتی برای ادامه زندگی به شمار می آید.
روش PSA( Pressure Swing Absorption) : در این روش هوای کاملا خشک و فشرده وارد فیلترهای مولکولار سیو با سطوح متخلخل می شود و از طرق اختلافی که در قطر مولکول ها وجود دارد جداسازی صورت می گیرد.
آمونیاک نسبت به آب ترکیب ساده تری است و در حالت محلول یون های آمونیوم (NH4+) را تشکیل می دهد. آمونیاک مایع کمی آمفیتریک می باشد و آمونیاک و یون های آمینه را که هردو نمک آمیدها و نیتریدها هستند، بوجود می آورد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:










.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به باربری ماشین دودی مي باشد.